Kunst en Muziek

Kunst

De kunstcommissie zoekt een verbinding tussen kunstenaars of kunstorganisaties en de Johanneskerk: voor exposities, lezingen, medewerking in een viering of een voorstelling. De kunstcommissie zorgt samen met anderen ervoor dat er kunst in de kerk komt. In juli 2024 was er een expositie van ‘de Boeier’ (GGZ instelling), gebruiker van de benedenverdieping (foto). Op religieuze hoogtijdagen kan kunst ook een bijzondere rol spelen.

De contactpersoon, waarnemend: Alke Liebich, 033 2583613.'droomkasteel' van de Boeier

Cantorij en Organist

Goede muziek is belangrijk!

Voor de cantorij-deelnemers gaat het om plezier in zingen. Zij zingen met Kerst en Pasen in een dienst en repeteren daarvoor enkele avonden. Wie nog nooit meegezongen heeft, maar dat wel eens wil proberen, is van harte uitgenodigd!  U bent ook welkom om bijvoorbeeld in één of twee periodes mee te zingen. De gemeente zingt (naast losse liederen uit diverse bronnen) uit het liedboek “Zingen en bidden in huis en kerk”. De cantorij komt bijeen op maandagavond om 20:00 uur in de Johanneskerk, zie data in de Johannesbrief.
Einar Folmer is de coördinator. Voor informatie kunt u bellen: 033-4944771. Alice van Eldik is onze cantor.

Organist

Alice van Eldik is onze vaste kerkmusicus. Naast haar zijn er twee andere kerkmusici die geregeld in de dienst spelen.

Naast onze vaste musici hebben we regelmatig bijdragen van jong en oud in een kerkdienst, al dan niet samen met de pianist.
De kerk beschikt over een van Vulpen-orgel, specifiek geïntoneerd voor de ruimte van de Johanneskerk.  De kerkzaal heeft een uitstekende akoestiek voor zang en uitvoeringen.

Sinds 2010 hebben wij ook de beschikking over een prachtige Yamaha vleugel (1.80 m). Sindsdien is deze prachtige vleugel op zondagen en tijdens uitvoeringen niet meer weg te denken.