Groene Kerk

De werkgroep Groene Johannes bestaat sinds 2014 en wil de betrokkenheid van onze gemeente bij ecologische en sociale duurzaamheid vergroten. We werken daarbij samen met andere Groene Kerken in Amersfoort en met de Diaconie. In de periode van Advent en/of de Veertigdagentijd zoeken we gezamenlijk een duurzaam collectedoel uit dat goed bij onze gemeente past. De Johanneskerk is aangesloten bij de Groene Kerken (meer ideeën en achtergrondinfo: www.groenekerken.nl) en zoekt actief contact en samenwerking met andere groene kerken of geloofsgemeenschappen die willen vergroenen. Dit gebeurt in het platform “033groenekerken.” In oktober 2021 hebben we meegeholpen de “pelgrimstocht voor klimaatgerechtigheid” die ook in Amersfoort langskwam, tot een succes te maken. Dit werd op internationaal niveau georganiseerd voorafgaand aan de VN-klimaatconferentie in november.

Wij verzorgen regelmatig via de Johannesbrief informatie over ecologische en sociale duurzaamheid. We streven, in overleg met de kerkenraad, naar zo duurzaam mogelijk onderhoud en gebruik van ons gebouw: verlichting, verwarming, verantwoorde energie-inkoop, zoveel mogelijk Fair-Trade inkoop, Eko-inkoop, vegetarische Johannesmaaltijden, Eko-bloemen en 1 x per jaar een dienst in het teken van duurzaam omgaan met de Schepping (rond de naamdag van Franciscus in oktober). Een zonnepanelen-plan ligt al een tijd op de plank te wachten tot de dakbedekking aan vernieuwing toe is. Dit plan kan dan hopelijk in een moeite door gerealiseerd worden.

De Groene Johannes heeft in 2021 aan de kerkenraad een advies uitgebracht over duurzaam inkopen waarbij niet alleen materiele duurzaamheid nagestreefd wordt maar ook sociale duurzaamheid. Bij dat laatste valt te denken aan eerlijk bankieren en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Er zijn geveltuintjes aan de Hellestraat en aan de Westsingel ingericht (in 2019 en 2020) om te helpen de binnenstad te vergroenen. De mensen van GGZ Centraal/De Boeier (onze doordeweekse huurders) hebben daarna ook een kruiden-geveltuintje ingericht op het plaatsje. Een gieter-ploeg zorgt in tijden van droogte voor het in leven houden van de planten en neemt daarbij ook de vetplantjes van de gemeente Amersfoort mee, die rondom de vuilstortcontainers zijn aangebracht.

Inmiddels zijn ook vleermuiskasten en gierzwaluwnestkasten op onze gevel(s) aangebracht. Aan een plan om op een deel van het dag zonnepanelen te plaatsen wordt gewerkt.