Gesprekskringen

De onderstaande groepen bestaan al wat langer. Nieuwe deelnemers zijn altijd welkom

Doperse Stemmen

Het belangrijkste in onze gesprekken is dat we in een open sfeer praten over ons geloof en wat het voor ons betekent in ons dagelijkse leven. De thema’s worden door de deelnemers zelf bepaald en voorbereid.

We zijn niet allemaal doopsgezind, dat is ook niet nodig. Nieuwe geïnteresseerden zijn van harte welkom. We komen ongeveer een keer per zes weken bijeen op woensdag- of vrijdagmiddag.

Contactpersoon is Wellie Rem, via de contactpagina.

Remonstranten Amersfoort

Een groep Remonstranten binnen de Johanneskerk heeft het initiatief genomen om twee keer per jaar bijeen te komen. Dit is geen gespreksgroep, maar een contactgroep. De doelstelling is om vanuit het Remonstrantse gedachtegoed invulling te geven aan de volgende elementen:
–      Ondersteuning geven aan en contact houden met de kerkenraadsleden.
–      Meer focus op wat er binnen de Remonstrantse broederschap landelijk gebeurt.
–      Het doorspelen van de Remonstrantse inspiraties naar de samenwerkingsgemeente van de Johanneskerk.
–      Het bevorderen van onderlinge contacten, met name ook met nieuwe leden en vrienden.
Per jaar worden twee bijeenkomsten gepland op een door-de-weekse avond.
Informatie bij: Kees Meinema en Tineke Boudestein, via de contactpagina.

Voorlopig Kring

Wij zijn een lees-en-praat-kring. Dat wil zeggen dat we steeds een boek of andere publicatie kiezen dat raakpunten heeft met onze drie denominaties, met ons gemeenteleven of de actualiteit. Zo voelen we ons direct aangesproken en kunnen we ons gesprek inhoudelijk en persoonlijk goed voeren. We komen overdag bij elkaar.

Contactpersoon is Susien Lenselink via de contactpagina.

Leesgroep Filosofie en ander denkwerk

Al enkele jaren lezen we met een wisselende groep deelnemers iets dat een licht werpt op het leven, samenleven en geloven.

Het komend seizoen beginnen we met ‘Trots’ van Martha Claeys. De data worden in overleg bepaald.

Contactpersoon is Dineke Spee via de contactpagina.

Johannes leest romans

Deze groep komt ongeveer acht keer per jaar bij elkaar op wisselende avonden, van 19:30 tot 21:30. We kiezen de te lezen boeken gezamenlijk. Vier keer per jaar krijgen we een “boekenkist” van de bibliotheek. In het nieuwe seizoen lezen we onder andere Daar kom ik nog op terug (Rob van Essen), De hemel is altijd paars (Sholeh Razazade), Bezette gebieden (Arnon Grunberg), Het gewicht van de woorden (Pascal Mercier) en Einde van de eenzaamheid (Benedict Wels).

Contactpersoon is Laura van Rossum du Chattel via de contactpagina.

Gespreksgroep 60+ vrouwen

Deze gespreksgroep is voor vrouwen tussen de 60 en 75 jaar. Doel is om vanuit de eigen levenservaring ongeveer zes keer per jaar met elkaar te praten over levensbeschouwelijke, geloof-georiënteerde of maatschappelijke thema’s. Het afgelopen jaar spraken we over thema’s als emancipatie, je bijdrage aan de samenleving, conflicten, de hemel, en betrokkenheid bij de kerk. Vrouwen die zich in de opzet van de groep herkennen en ongeveer in deze leeftijdscategorie vallen, zijn welkom.

Contactpersonen zijn Laura van Rossum du Chattel en Tineke Boudestein via de contactpagina.

Onderweg in gesprek over geloven

Overweeg je doop of belijdenis? Wil je erover nadenken? Wie bewust bij een kerk hoort, heeft daar ooit voor gekozen. De een is met vanzelfsprekende kerksheid opgegroeid, en kende later een moment van keuze: dit is nu mijn beslissing, mijn woorden, mijn kerk. Voor velen geldt die vanzelfsprekendheid niet. En iedereen is ergens onderweg in dat proces. Ben jij ergens op deze weg en wil je met elkaar in gesprek? Meld je dan bij ds. Alke Liebich of haar opvolger via de contactpagina.

Gespreks- en eetgroep 20+

We zijn het wat jongere deel van de gemeente, tot ongeveer 40 jaar. Enkele keren per jaar prikken we een vrijdagavond om samen te eten en te praten. We pakken de draad weer op in september. Voorlopig is Alke Liebich de motor. Maar over een paar maanden niet meer. Er komt vast iemand die het overneemt. Er is nog geen nieuwe datum, maar meld je bij Alke Liebich, predikant@johanneskerk.nl of via de contactpagina

.