Collectedoel september: Samen voor vrede. Nu!

Al meer dan 50 jaar wordt in de tweede helft van september de Vredesweek gehouden. In 2024 is dat van 14 t/m 22 september. En traditiegetrouw collecteren we daarom in de maand september voor het vredeswerk, via de organisatie PAX. Vrede komt niet vanzelf. Je moet eraan werken. Het thema van deze Vredesweek is: Samen voor Vrede. Nu!
In heel Nederland worden er plaatselijk verschillende activiteiten georganiseerd. In Amersfoort worden die gecoördineerd door de Ambassade van Vrede, waarbij verschillende kerken en Amnesty Amersfoort zijn betrokken. Via de Johannesmail wordt u op de hoogte gehouden van de Amersfoortse lokale initiatieven. Voor het vredeswerk van PAX, meer dan ooit nodig, wordt uw financiële bijdrage zeer op prijs gesteld.

Collectedoel oktober: Geloof en Samenleving

In oktober collecteert de diaconie voor Geloof en Samenleving. Dit is het landelijke diaconale orgaan van de Remonstranten. Geloof en Samenleving ondersteunt zelf projecten op internationaal en landelijk niveau en ondersteunt waar mogelijk en nodig plaatselijke diaconieën.

Geloof en Samenleving heeft gekozen voor een paar belangrijke thema’s:  vluchtelingen, kinderen en armoede, klimaat, vrede en diversiteit en inclusie.

In 2023 werden de volgende doelen financieel ondersteund: driekwart van de giften ligt op het terrein van de inzet voor vluchtelingen. Ontvangers zijn de ondertussen bekende organisatie NAOMI in Noord-Griekenland, voorts de Churches Commission for Migrants in Europa (CCME), en in Nederland het Instituut voor Mensenrechten en Medisch Onderzoek (IMMO) en het Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt (LOS). Ook het Refugee Project Maastricht van de Studentenekklesia ontving een subsidie.

Op het terrein van Kind en Armoede ontvingen het Jeugdeducatiefonds en de Kinderwinkel Den Haag subsidies.

Het vredeswerk werd ondersteund door (opnieuw) een bijdrage toe te kennen aan het Ecumenical Accompaniment Programme in Israël en Palestina (EAPPI) van de Wereldraad van Kerken.

Op 26 oktober organiseert Geloof en Samenleving een bijeenkomst in Amersfoort (in de Johanneskerk, maar los van onze diaconie) samen met de landelijke Werkgroep vluchtelingen van de Raad van Kerken. Samen organiseren ze deze inspiratiedag met het thema ‘het meest humane asielbeleid ooit’. Meer informatie vindt u op hun website www.diaconie.remonstranten.nl

Wilt u een collectedoel naast uw bijdrage tijdens de kerkdienst ook steunen door een overschrijving, dan kunt u een bedrag overmaken op rekeningnummer NL11 INGB 0000 131451 t.n.v. Diaconie van de DoReJo-gemeente te Amersfoort, onder vermelding van het collectedoel.

Collecte bij de uitgang:

De collectes in september zijn voor het tienerwerk.

De collectes in oktober zijn voor de diaconie (individuele hulp en lopende kosten).

De collectes in november zijn voor de bloemenpot.

De collectes in december zijn voor kerst/advent.

Geld kunt u overmaken op NL 83 TRIO 0320 8123 67 t.n.v. de Stichting Johanneskerk